Mog’t troffe − Bets Smith

Hoe en hoekom het ek begin skryf: Hoekom skryf enigiemand?

14292491_1266901063344797_1966250005131282357_n

Fools rush in … Dit was eintlik baie lukraak en mog’t troffe:

Dit was vir my nooit ’n brandende ambisie om eendag SKRYWER te word nie. Sedert my ouers se slaaptydstories wat die spoke en monsters kon wegjaag, was ek mal oor stories en het gou-gou self begin lees.

Die skrywery het gegroei uit hierdie voorliefde vir stories, asook my liefde vir Geskiedenis en navorsing, en het ‘gebeur’ toe ek in die negentigerjare gewonder het of ek nie self ’n storie sal kan skep nie. ’n Afrikaanse storie vir Afrikaanse vroue, ’n liefdesverhaal maar ene met ’n bietjie aksie ook.

Dus ’n Romantiese spanningsverhaal: Tot my grootste verbasing is daardie eerste poging baie positief ontvang, maar dit was ’n weermagstorie oor die grensoorlog, en dit so kort na die vrylating van Meneer Mandela. Ek probeer weer en By Omdraai Verby, ’n romantiese spanningsverhaal maar in die romanse formaat, verskyn in 1997 as deel van JP Van der Walt se klubboeke. Bloedspoor oor die maan, nog ’n spanningsverhaal, verskyn in 1999 as enkeltitel. Daarna verander ek my eerste poging en viola: Dodelike Fokus verskyn in 2000 by JP van der Walt-uitgewers (nou LAPA Uitgewers). Daarna konsentreer ek op romanses. Sedert daardie eerste boek is 26 gepubliseer. maar om “’n skrywer” genoem te word, voel nog steeds vir my vreemd.

Bloedspoor (groot)

Koop Bloedspoor hier: http://bit.ly/2cGGXbf

Ek sal niemand aanraai om so mog’t troffe soos ek te begin nie. Weet eerder meer van die genre waarin jy wil skryf, sodat jy nie tyd mors en rondval nie. As mens weet wat jy doen en jy beplan volgens die genre, gaan jy baie gouer ’n boek op die rakke kry.

Waar begin mens? Hoe weet mens jy skryf goed genoeg? En watter genre is die een vir jou?

Vergeet van jou twyfel, begin net.

Kyk na die opsies.

GENREFIKSIE

Is ’n onderafdeling van mainstream/hoofstroomfiksie, maar fiksie beslaan ’n uiteenlopende en deurmekaar lopende verskeidenheid genres wat soms moeilik is om te definieer en behoorlik van mekaar te onderskei. Boonop druk elke skrywer sy/haar stempel af op die genre waarin sy uitblink en afhangend van hoe eiesoortig die aanslag, kan sy haar eie subgenre daarbinne skep. Skrywers soos Chanette Paul verskuif grense en skep selfs ’n nuwe unieke genre.

Om TEGELYK in verskillende genres te skryf, moet jy goed besin en weet wat jy aanvang, nie soos ek blindelings instorm nie. As LAPA se keurders en redakteurs nie so geduldig was nie, het hulle sweerlik al menige van my pogings eenvoudig in die snippermandjie gegooi of delete. Fokus eers op een genre voordat jy ’n volgende pak, veral as jy sensitief is oor kritiek.

FEIT OF FIKSIE?

Fiksie is ’n namaaksel/nabootsing van die werklikheid, tog verkry dit spoedig ’n lewe van sy eie. Sodra die proses om die werklikheid na te boots begin, tree die skrywer se kreatiwiteit en verbeelding in en vind lewenskragtige veranderinge plaas. Feite en verbeelding raak magies vermeng. Kyk byvoorbeeld na Kamphoer en Die Soenoffer. En al Leon Uris se boeke wat handel oor die Jode in die konsentrasiekampe.

FEIT? FIKSIE? OF ALBEI?

Fiksie is ’n nabootsing van die werklikheid.

“There is always a mixture of fact and invention in writing fiction.” (Novakovich,1995:8).

In die skrywer se hande word die werklikheid herskep en word ’n eie, unieke gestalte daaraan gegee.

“Fiction is so nearly like life that a good fiction nearly always changes under your hands, takes on an atmosphere, a feel, a will of its own” (Dibell, 1988:3).

Hierdie mengsel van feit en fantasie (verbeelding) is van so ’n aard dat dit die werklikheid herskep en ’n eie, unieke gestalte daaraan gee. “Fiction is so nearly like life that a good fiction nearly always changes under your hands, takes on an atmosphere, a feel, a will of its own” (Dibell, 1988:3). Dit is hierdie besondere kwaliteit van fiksie, die lewe en wil van sy eie wat dit ’n magiese kwaliteit gee en daarmee saam ’n onwerklike aspek.

Menige skrywer het dit al ondervind – karakters voeter in ’n ander koers en verander jou storie!

Koop Bets Smith se SuperRomanza hier: http://bit.ly/2cJgQnq 

Romanza-klublede kry 50% afslag! 

Leave a Reply

